Skip to main content

Vi lanserer Elev- og helsetjenesten Viken!

Nå kan elever i de videregående skolene i Viken benytte et nytt tilbud om elektronisk helsehjelp.

Elektronisk helsehjelp

Lurer du på noe om kropp og helse, hjemmeforhold, karriere og utdanning, mobbing og skolemiljø eller bare praktisk informasjon om eksamen og kanskje lånekassen? 

Elevtjenesten gir en rask og enkel oversikt over alle som kan hjelpe med enkle spørsmål eller i vanskelig situasjoner. Tjenester er gratis og er en trygg og sikker digital kanal. Du kan stille spørsmål direkte eller finne svar på de mest stilte spørsmålene. Alt du trenger å gjøre er å laste ned appen «Elevtjenesten» på Google play eller App Store. I appen finnes det også en egen seksjon med ofte stilte spørsmål og svar til elever på Videregående skole.

Tjenesten gir en oversikt over helsetilbudet og kan bli veiledet videre til rådgivere, helsepersonell og psykologer. PP-tjenesten og Oppfølgingstjenesten er en del av tilbudet eller «hjelperne» i Elevtjenesten-appen. Du kan velge å være anonym, men husk at det ofte vil være lettere å hjelpe deg hvis vi vet hvem du er. Tjenesten er gratis.

Sikker kanal

Tjenesten er et trygt og sikkert alternativ til digital kommunikasjon mellom elever og skolens ressurspersoner. Alle meldingene krypteres mellom deg og den du snakker med i Elevtjenesten. Rådgiverne får meldingene og svarer så raskt de kan innenfor normal arbeidstid. Det er viktig å merke seg at appen ikke brukes til akutt behov for hjelp.

Lettere tilgang til helsetjenester og få svar på spørsmål

Målet er å senke terskelen for å kunne snakke med noen eller be om råd, enten det er om kropp og helse, hjemmeforhold, karriere og utdanning, mobbing og skolemiljø eller praktiske spørsmål. Med et slikt tilbud vil vi nå flere og tilbudet vil være mer lavterskel enn de tilbudene som eksisterer i dag. Det er viktig å understreke at tilbudet skal være i tillegg til – og ikke istedenfor eksisterende tilbud.