Bytt høye driftskostnader og tidsbruk til en moderne, effektiv og mer lønnsom drift. Forhåndsbestilling og forhåndsbetaling, automatiske rapporteringsverktøy og varelager bidrar til mindre matsvinn, mer fornøyde kunder og ikke minst frigjør tid for de ansatte i kantinen.
En unik mulighet til å digitalisere kantinesystemet på skolen. Oversikt over utvalg og priser, samt oppfordring til å bestille sunn og bærekraftig mat som anbefales av matvalget.
“Digg at alt skjer rett fra mobilen. Mye mindre kø i kantina!”.
50%
bedre tid til å lage maten
25%
økt omsetning
75%
mindre matavfall
90%
mindre tid på administrasjon
Hvordan fungerer det?
Fra Elevtjenesten kan elevene handle direkte fra appen. De får tilgang til en landingside hvor kantinekort og annen informasjon vises, herfra kan de gå til skolens meny og bestille direkte fra mobilen. Med kantinekortet kan de også betale på forhånd. Enklere blir det ikke!
Sikker betaling
Betaling av maten skjer enkelt igjennom Vipps, eller Stripe. De fleste elevene velger å bruke Vipps, siden det ikke er en garanti for at alle har tilgang til Vipps, kan man også brukes Stripe, altså kortbetaling. Kvittering for kjøpet sendes på mail.
Digitalt kantinekortet
Viken holder på utvikle et digitalt kantinekort hvor foreldre og eleven selv fyller opp «kantinekontoen» via Vipps eller bankkort. Disse pengene brukes i kantinen på sunn og bærekraftig mat. En etterspurt funksjon av foreldre. Kantinekortet kan også brukes av kantinen til ulike fordelsincentiver.
Forhåndsbestilling og betaling
Med forhåndsbestilling og -betaling direkte i appen vil matsvinn automatisk reduseres, dere kan lettere produsere retter som er etterspurt og for eleven selv er det en god mulighet for å kjøpe den maten man ønsker.
Foreldre topper opp kortet
Sikre sunn mat
Fordelsprogram og kampanjer
Hensyn til allergier og ønsker
Mindre stress
Forhåndsbetaling
Gevinster med digital kantine
Kostnadseffektivt
Ved å ta i bruk tjenesten sparer man kostnader for kasseapparater, andre betalingssystemer og bemanning.
Frigjør personalet
Personell trenger ikke lengere å bemanne kassesystemer, men kan heller fokusere på å lage og servere mat.
Rapporter og statistikk
Med vårt system får man enkel tilgang til uttak av rapporter over salg, samt ulik statistikk.
Forhåndsbestilling
Ved å la elevene forhåndsbestille maten de ønsker å spise, kan man planlegge hvor mye mat som skal produseres.
Reduserer matsvinn
God oversikt over etterspørsel gjør at man ikke overproduserer mat som ikke blir solgt. Dette reduserer matsvinn betydelig.
Høyere omsetning
Digitalt salg gir høyere omsetning og fornøyde kunder.
Ved å forhåndsbestille maten man vil kjøpe, effektiviseres matpausene slik at man kan bruke tiden på andre ting enn å stå i kø.
Tid til sosiale måltider
Spart tid åpner for lengre, sosiale måltider sammen med andre.
Sunn og god mat
Utvalg av sunn og god mat som er bærekraftig og anbefalt av matvalget.
Enkel betaling
Betaling av mat skjer raskt og enkelt med Vipps eller Stipe, noe som effektiviserer handelen.
God oversikt
Når man bestiller mat i appen, får man god oversikt over utvalget og hva som kan bestilles.
Unngå køproblematikk
Mindre kø og ventetid i kantinen, når alt kan bestilles og betales på forhånd.
Strategi for helsefremmende skoler
Elever som har god helse og som trives med skolen og med livet, lærer bedre. Denne sammenhengen mellom god psykisk og fysisk helse og læring er dokumentert gjennom forskning. Strategien har som mål å videreutvikle det systematiske arbeid med for hvordan skolene i Viken kan bidra til å fremme helse.