Hvert år sender vi ut en spørreundersøkelse av appen. Les hva brukerne synes om den her.
Spørreundersøkelse
Den 29.mai 2020 ble undersøkelsen sendt ut på SMS til alle elever og lærlinger som har lastet ned Elevtjenesten-appen. Vi mottok 824 svar.
Alle spørsmålene var ikke obligatoriske, og derfor varierer antall svar på de enkelte spørsmål fra 505 til 824 svar, men >700 svar på de fleste spørsmålene.
Hva fungerer best ved selve løsningen?
Vi har mottatt hundrevis av gode sitater fra elevene. Nedenfor gjengir vi seks av disse:
Rett fra telefonen – “Jeg synes det er veldig fint at man kan snakke med for eksempel helsesøster uten å fysisk dra dit. Om man er redd noen skal se at man drar dit, så er denne løsningen veldig fin”
Enkelt – “Enkelt å spørre om ting så man slipper å ordne masse greier og få en time, kun for et lite spørsmål. Mulighet til å være anonym”
Ingen ubehag – “Man kan snakke med de uten å føle ubehag. Noen synes det å snakke face to face er skummelt”
Alt på ett sted – “At man enkelt kan sende melding der til den det gjelder i stedet for å måtte finne kontaktinformasjon på egenhånd”
Anonymitet og synlighet – “Det er mulighet for både anonymitet og synlighet. I tillegg er det mulighet for å chatte med folk og vite når man kan forvente svar”
Alltid tilgjengelig – “At man kan sende melding når som helst”
Dette er hovedlinjene i spørreundersøkelsen: Det er stor enighet blant ungdommene om at Elevtjenesten-applikasjonen er en nyttig løsning for mange, og trolig når vi elever som ellers ville hatt vanskeligere for å ta kontakt – og kanskje ville latt det være.